Interaktīvs rīks Wordwall darbā arī ar skolēniem ar mācīšanās grūtībām

Ogresgala pamatskolas sākumskolas skolotāja un klases audzinātāja Zanda Puķāne, kuras klasē mācās arī bērni ar mācību grūtībām, dalās pieredzē par interaktīvu rīku, kas veicina pozitīvu mācīšanās pieredzi.

Šogad, gatavojoties konferencei un meklējot klasei noderīgu interaktīvu rīku, kas ļautu nejauši izvēlēties skolēna vārdus pēc “laimes rata” principa, netīšām atklāju bezmaksas interaktīvo rīku Wordwall  (https://wordwall.net/lv). Ieinteresēja. Ar šo interaktīvo rīku ir viegli uzsākt darbu un izveidot savas veidnes. Man būtiski, ka ir pieejama interaktīvā rīka versija latviešu valodā https://wordwall.net/en-us/community/latvian

Sapratu, ka tas ir lielisks instruments visu vecumu, visu izglītības programmu skolēnu zināšanu nostiprināšanai, kā arī formatīvai vērtēšanai vai atgriezeniskās saites iegūšanai. 

Ir pieejama lietošanas pamācība latviešu valodā tīmekļa vietnē YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=xKLYPR-gN-A) un ar Wordwall rīka izmantošanas funkcijām var iepazīties tīmeklī https://wordwall.net/lv/features 

Iesaku šo rīku izmanot darbā arī ar bērniem, kuriem noteiktas speciālas izglītības programmas. Tas ļauj mācību vielu jebkurā mācību priekšmetā skaidrot interesantāk, saistošāk un uzskatāmāk. Pieredze rāda, ka bērni ar dažādām mācīšanās grūtībām šādi labāk uztver mācību vielu un vieglāk iegaumē. 

Materiāli ir ļoti daudzveidīgi, dažādos mācību priekšmetos, un skolotājs var veidot savus materiālus ar šī rīka palīdzību (attēls 1)  un Wordwall automātiski ģenerēs materiālus nodarbībai dažādos variantos. Materiālu iespējams viegli pielāgot, lai tas atbilstu jūsu klasei un mācību stilam. Tas palīdz veicināt skolēnu mācīšanās tempu, jo skolēns redz, cik ilgā laikā uzdevumu izpilda; tas ļauj izsekot skolēnu progresam – gan skolēniem pašiem, gan viņu skolotājiem.

Ja skolotājs nevēlas izmantot jau gatavu veidni, tad savas veidnes sagatavošana neprasa daudz atkarīgs no tā, cik jautājumu skolotājs vēlas uzdot bērniem un ko vēlas noskaidrot.

Wordwall rīks ir piemērots interaktīvo aktivitāšu veidošanai gan individuāli, gan grupā, gan frontāli. Skolēni var veikt šīs aktivitātes gan kā interaktīvus uzdevumus klasē, gan kopīgi ar klasesbiedriem izpildot uzdevumu ar interaktīvās tāfeles palīdzību, gan individuāli pildot kā uzdoto mājas darbu. Skolotāji var izsekot savu skolēnu aktivitāšu rezultātiem, kad tās ir pabeigtas

Rīks netiek lietots katrā stundā vai visu stundu, to izmanto apmēram 10 minūtes.

Nereti skolotājs apzināti vai neapzināti izvēlas vienus un tos pašus skolēnus atbildēm, tāpēc es visbiežāk izmantoju interaktīvo rīku “Pagriezt riteni” – tas “izvēlas” skolēnu, kuram jāatbild uz jautājumiem. Bērni apzinās, ka darbojas nejaušības princips, tādējādi visiem skolēniem ir jāgatavojas.  Zinot, ka ir bērni, kas nespēj atbildēt klases priekšā, viņu vārdus neievietoju Laimes rata izvēlē.

Attēls 1.   Wordwall materiālu daudzveidība

Otrs veids, kā izmantot Laimes rata principu, ir sagatavot jautājumus diskusijai, ievietot Wordwall veidnē “Random Wheel”, un katrs dalībnieks, izmantojot interaktīvo tāfeli, “Griež laimes ratu” un atbild uz izlozēto jautājumu. 

Ar šo rīku strādāju salīdzinoši nesen, taču jau tagad novēroju, ka bērni ar mācīšanās grūtībām ir ieinteresētāki, labāk saprot mācību vielu, ko skolotājam iespējams piedāvāt uzskatāmāk. 

Arī mani kolēģi, kas strādā ar bērniem, kam ir garīgās attīstības traucējumi, izmanto interaktīvos rīkus (galvenokārt, strādājot individuāli) un ir apmierināti ar iegūtajiem rezultātiem.

Šo interaktīvo rīku var izmantot arī patstāvīgo darbu veidošanā. Tas piedāvā arī rezultātu apkopošanu (attēls 4). Varu analizēt, kuri uzdevumi sagādā grūtības, kuros neveicas un kur nepieciešams papildu atbalsts mācību vielas apguvē, lai pēc tam varētu atkārtot un vēlreiz nostiprināt. 

Beidzot spēli, skolēns redz pareizās un nepareizās atbildes un  savu rezultātu (attēls 2).

Attēls 2. Skolēnam redzamais atbilžu atainojums Wordwall

Šis rīks dod bērniem iespēju arī pašiem apskatīt rezultātu, ieraudzīt savas kļūdas vai neprecīzās atbildes (attēls 3).

Attēls 3. Pareizo atbilžu atainojums Wordwall

Attēls 4. Rezultātu apkopojums Wordwall

Kā galvenos šī rīka ieguvumus saskatu:

  • dažādotas, interesantākas nodarbības;
  • lielāka skolēnu iesaiste;
  • vienkāršāks veids, kā nostiprināt zināšanas par tēmu un patstāvīgi vingrināties, lai labāk nostiprinātu apgūstamo tematu;
  • iespēja izmantot kā formatīvās vērtēšanas instrumentu;
  • vienkāršs un ātrs veids, kā iegūt atgriezenisko saiti;
  • konstatēt, kurš skolēns iesaistās, kurš nē; 
  • skolēni paši var pārbaudīt, kur kļūdījušies.

Zanda Puķāne, Ogresgala pamatskolas sākumskolas skolotāja un klases audzinātāja 

Iepriekšējais Interaktīva Google prezentācija kā izlaušanās istaba

EGovt Template - Mad UX © 2022. All Rights Reserved